L

Northern Yoga

.......

Marianne Wiik Olsen

Telefon
+47 957 50 860

Epost
marianne@northernyoga.no

w

Hva er Hatha Yoga?

Det fins mange forskjellige former for yoga; hatha, bikram, asthanga, kundalini, yin, iyengar, kipalu, sivananda og power yoga for å nevne noen. Mange av disse formene er avgreininger av en av hovedformene. For å finne ut hvilken type yoga som passer best for deg er det lurt å tenke på hva det er du ønsker å få ut av yoga. Hva ønsker du å ha mest fokus på; det meditive, det fysiske, det spirituelle eller avspenning. De fleste formene inneholder litt av alt, men på forskjellige måter. Under kommer en kort oversikt over de forskjellige typene yoga og en dypere innføring i hatha yoga.

02.05.201610:56 Tore Olsen

Hatha Yoga

Hatha yoga er en av hovedgrenene innenfor yoga, og mange av de nyere yogaformen har tatt utgangspunkt i hatha yoga. Dette betyr at de fleste yogatypene vi møter på er hatha yoga. "Ha" betyr sol, og "tha" betyr måne, og hatha yoga handler om å skape balanse mellom disse to motsetningene. "Ha" er også den maskuline og aktive delen, og "tha" er den feminine, rolige siden.

Hatha yoga består av stillinger (asanas), pusteteknikker (pranayama) og meditasjon. En time kan eksempelvis starte med enkel meditasjon med pusteteknikk før man går over til enkeltstillinger eller en serie stillinger, før man til slutt avspenner kroppen. 

Hatha yoga er en fysisk form for yoga, og man lærer de grunnleggende stillingene, som inkluderer sittende stillinger, stående stillinger, inverterte stillinger (opp ned), forover bøy og bakover bøy. Man tar seg tid til å finne den riktige stillingen for å sikre at kroppen er trygg under gjennomføringen. 

I hatha yoga er pusten viktig når man utfører stillingene, blant annet for å beskytte kroppen mot skader. 

I hatha yoga lærer kroppen å bli sterkere, bli mer fleksibel og få bedre balanse. Man jobber også mentalt og trener hodet til å bli mer fokusert og konsentrert, og man lærer å avspenne både hode og kropp. 

Restorative Yoga

Restorative yoga er en veldig rolig form for yoga med fokus på avspenning av kropp og sinn. I restorative yoga bruker man yogautstyr som bolstere, blokker, pledd og yogarep for å kunne gå inn i yogastillingen og la kroppen slappe helt av i stillingen. Utstyret skal avlaste muskelene slik at de kan slappe helt av og være passive i stillingen. 

Restorative yoga skal ikke bare slappe av kroppen, men også sinnet. Og det kan være en utfordring i en hverdag hvor man er vant til at hjernen konstant går på høygir. 

I restorative yoga går man inn i stillingen og holder den i fem minutter eller mer. 

Deva Yoga

Deva yoga er yoga for personer med muskel og/eller skjelettplager, og er utviklet av Katrine Berge som har startet Deva Yoga Institute. Det er en form for yoga som er tilpasset utfordringer med smerter og stivhet i muskler og skjelett. 

Bikram yoga

Bikram yoga foregår i et lokale som holder en temperatur på 40 grader, og består av en serie med 26 stillinger som gjentas to ganger. Det er en fysisk form for yoga, og fordelene med bikram yoga skal være at ved å utføre stillingene i så høy temperatur er det tryggere for kroppen ift. skader, du vil komme dypere inn i stillingene og det skal skille ut avfallsstoffer fra kroppen din. 

Asthanga yoga

Asthanga er en yogaform som er fysisk krevende. Den består av en rekke stillinger man utfører i en bestemt rekkefølge uten pause, kalt serier. Den har fokus på beveglese, pust og meditasjon. Asthanga yoga består av fem serier, der du må kunne gjennomføre alle stillingene i serie 1 før du kan begynne på serie 2. 

Kundalini Yoga

Kundalini yoga er en spirituell form for yoga, og som så mange andre tar utgangspunkt i fysiske stillinger, meditasjon, mantra og pust. I kundalini yoga handler det om å bli bevisst seg selv og å skape en flyt i kroppen. 

Yin Yoga

Yin yoga styrker kjernemuskulatur, men jobber også dypere i vevet i kroppen ved å jobbe med en stilling i lengre tid. Yin yoga er en terapeutisk og rolig form for yoga som jobber med avspenning og å skape balanse i hverdagen din. 

Iengar Yoga

Iengar yoga har utgangspunkt i hatha yoga, og legger stor vekt på detaljer av stillingene, hvordan man puster i dem, hvordan man utfører dem og hvor lang tid man skal holde stillingene. 

Så hva passer best for deg?

Som du kan se har de fleste typene yoga samme utgangspunkt; der man skal forene pust, sinn og den fysiske kroppen, skape balanse og senke stress. Kroppen skal bli sterkere og mer fleksibel, sinnet skal bli roligere og man skal utvikle bedre kontroll over tankene sine. Ved å kontrollere pusten kontrollerer man sinnet. 

Det er ingen fasit på hvilken type yoga som passer best for deg, man må bare prøve seg fram. Men noen former for yoga fokuserer mer på fysisk krevende stillinger, mens andre fokuserer på avspenning og avslapning.

Så kjenn etter på hva det er du trenger i livet ditt. Er du en aktiv og kreativ person som er på farten hele tiden er kanskje avspenning det du er ute etter? Eller er du en rolig og avslappet person som kanskje trenger litt fysisk aktivitet? Målet er å skape balanse, og prøver man en type yoga man ikke liker kan man jo bare prøve en annen. 

Så nå er det bare å rulle ut matta og prøve seg fram! Lykke til! :)